Jakou formou se děti ve Škole mého života učí?

Každé dítě musí splňovat normy stanovené MŠMT, které odpovídají konkrétním hodinovým dotacím pro jednotlivé předměty. Tyto hodinové dotace u nás ve Škole Mého Života splňujeme a kontrolujeme. Rozvrh však není fixní, dítě si jej ve spolupráci se svým supervisorem stanovuje samo. Rozvrh si dítě stanovuje vždy na týden dopředu, a může vypadat například takto:

Pondělí

8:00-8:45 tělocvik

8:50-9:35 matematika

9:45-10:30 čeština

10:45-11:30 angličtina

11:40-12:25 prvouka

 

V rámci jednotlivých předmětů dítě po dobu cca 15-20 minut pracuje s výukovým videem, prostřednictvím kterého se učí, a vypisuje si poznámky. Druhou část lekce dítě věnuje splňování úkolů, které jsou s videem spojené, a praxí. Praxe někdy obnáší samostatnou práci a jindy předpokládá zapojení dalšího studenta. Na veškerou činnost všech studentů dohlíží supervisor, který dětem pomáhá látku správně chápat a umět ji uvést do praxe.

 

Díky skutečnosti, že si děti rozvrh stanovují samy, přijímají za svoje studium a vzdělání zodpovědnost. Učí se pracovat s dělbou předmětů tak, aby se mohli věnovat těm, které jim jsou příjemné a v nichž se cítí silní, ale zároveň umět splnit své povinnosti i v rámci těch ostatních povinných, které nemusí vždy být jejich šálek kávy.

Na konci každého studijního dne probíhá zhodnocení pokroku, které vede supervisor a kde shrne posuny a výsledky jednotlivých dětí, dá jim jasně najevo, že si váží jejich snahy, a povzbudí je do dalšího počínání.

Práce s časem ve Škole Mého Života

Samostatná práce s časem každého dítěte je jednou z hlavních myšlenek Školy Mého Života. Čas je základní komodita, se kterou se každý jedinec v rámci svého života potřebuje naučit pracovat. A ruku na srdce, většinou si to vědomě uvědomíme až v pokročilém věku a snažíme se si čas nějakým způsobem ochočit. Snažíme se mu přijít na kloub, pochopit ho, zjistit, proč ho většina lidí nemá a zda je dobré ho mít nebo nemít. Často ohledně času nemáme jasno poměrně dlouhou dobu, někdy celý život.

To je vlastně docela smutné, uvědomíme-li si, že čas je v našich životech přítomen neustále. Neustále je třeba mu čelit a přijímat jej jako součást naší existence. Z toho důvodu považujeme schopnost plánovat a pracovat s časem za jeden z nejzásadnějších předpokladů „základů života“. Naše děti učíme času rozumět a vědomě s ním pracovat – používáme plánovací diáře, a to nejenom na dopolední výukový blok, ale i v rámci odpolední družiny a zbytku dne stráveného mimo školu.

Díky vědomé a samostatně vedené práci s časem se děti brzy naučí efektivnímu využívání této komodity, porozumí zodpovědnosti za své činy a již ve velmi brzkém věku si osvojí hodnotné základy pro svůj budoucí dospělácký život.

Proč videa?

Výuková videa mají oproti učebnicím jednu velkou výhodu – mohou dodávat mnoho smysluplných příkladů, které je v rámci videa možné jednoduše vysvětlit a v jejich rámci studenta také zapojit. Výuková videa vytváří naši největší odborníci, kteří, nejenom, že látce rozumí do hloubky, dokáží ji také smysluplně předávat.

Aktuální tradiční školský systém počítá s výkladem učitele, který má k ruce učebnici. Toto může fungovat především tehdy, pokud je učitel opravdu kvalitní, předmětu rozumí a navíc skvěle ovládá komunikaci s posluchači, umí si zajistit jejich pozornost, záleží jim na jejich pokroku a také zná a umí pracovat s možnými překážkami ve studiu, jako jsou různá nepochopení, nejasnosti a jejich následná (vy)řešení. Ve výsledku se často potýkáme s rozdílem mezi kvalitou vysvětlení jednoho učitele a jiného. Rozdíl je nezřídka propastný.

Naším cílem je vybudovat funkční systém výuky, který nebude závislý na pracovnících. Nebude závislý na tom, jak se dnes učitel vyspal, koho má rád a koho ne, zda se mu dnes chce do práce. Systém, jehož kvalita bude dána těmi nejlepšími odborníky a v rámci kterého si děti budou díky svým schopnostem látku osvojovat samostatně ve spojení s plněním úkolů a zavádění do praxe. To vše pod vedením vyškoleného supervisora, který nese finální zodpovědnost za dítě a jeho postup.